Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jawa 50 typ 550 "pařez" - technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm3
Kompresní poměr 6,6 : 1
Největší výkon 1,5k (1,1 kW)/5000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor Jikov 2912, jednoduchý tlumič a čistič sání
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Zapalovací cívka 6 V
Zapalovací svíčka PAL 14-5 RZ
Předstih zážehu 2,8-3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Primární převod válečkovým řetězem 2,43 : 1
Sekundární převod válečkovým řetězem 4,23: 1
Spojka lamelová v olejové lázni
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice s centrální pružinou, zdvih propružení 50 mm
Brzda vpředu bubnová jednostranná, Ø 100 mm
Brzda vzadu bubnová jednostranná, Ø 100 mm
Objem palivové nádrže 3,5 l
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16"
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16"
Pneu 2,50 x 16"
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 936 mm
Celková délka 1770 mm
Světlost 144 mm
Hmotnost 54 kg
Užitečná hmotnost 130 kg
Výkony
Největší rychlost 45 km/h
Největší stoupavost 32 %
Průměrná spotřeba paliva 1,5l/100 km
Výroba
Výroba 1955 - 1958

 

Rozhodnutí vyrábět malý motocykl

Již někdy v roce 1947 přišel za Josefem Jozífem, který v 30. letech jako mladý vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100 Robot, tehdejší technický ředitel Jawy Dr. Jaroslav Frei s návrhem, aby namaloval maloobjemový motocykl do 50 cm3. Jozíf o vývoji tohoto motocyklu měl pomlčet a finančně se měli vyrovnat mezi sebou. Jozíf nabídku přijal, ale s podmínkou, že na projektu nebude pracovat sám. Dr. Frei proti tomu nic nenamítal. Jozíf, který rozkreslil celou podvozkovou část si jako spolupracovníka vybral Jana Křivku, který navrhl motor. Po zpracování a finančním vyrovnání si Dr. Frei vzal výkresy domů a bylo ticho.

Po únoru 1948 Dr. Frei dostal varování, že začne mít velké těžkosti. Sebral se, na Robotu dojel na Šumavu a dále po svých emigroval do tehdejšího západního Německa a dál do Francie a Kanady. Když byl úředně otevřen jeho byt, tak tam výkresy našli. Zavolali si Vojtěcha Pokorného, tehdejšího ředitele Jawy, s otázkou, co to je. Ten klidně odpověděl, že výkresy si zřejmě Dr. Frei vzal domů k prostudování, a přinesl je zpět do továrny. Šéfkonstruktér Jozíf je převzal a založil do archivu, kde ale dlouho nezůstaly...


Vládní usnesení o rozvoji výroby spotřebního zboží vedlo šéfkonstruktéra Josefa Jozífa a kolektiv vývojových pracovníků Závodů 9. května v Praze k přepracování plánů a vývoji jednoduchého dopravního prostředku přístupného nejširším vrstvám zájemců.

V roce 1953 Josef Jozíf spolu s Miroslavem Kubíčkem, Josefem Šťastným, Jiřím Mrázem a Karlem Marešem začali pracovat na nové Jawě 50. V roce 1954 byl vyroben první exemplář typu 359 s pomocnými šlapadly, kterými byl opatřen pouze z formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a mohlo se na něj pohlížet jako na motokolo. Na řízení motokola podle tehdejších předpisů nebylo potřeba řidičské oprávnění.

Prototyp Jawa 50 typ 359 Pionýr s pomocnými šlapadly Prototyp Jawa 50 typ 359 Pionýr s pomocnými šlapadly
 

 

Prototyp Jawa 50 typ 359 a zkušební série vyrobená v Považských strojírnách

V roce 1954 se rozhodlo, že výroba bude probíhat v Považských strojírnách na Slovensku. V průběhu téhož roku se dostalo zmiňované motokolo do Považských strojíren, kam ho po vlastní ose dopravil zkušební jezdec továrny Ondrej Dorínec. U stroje byl nahrazen boční stojánek za stojánek plnohodnotný a pod vedením Jozefa Bizíka a vedoucího výroby Rudolfa Chrapka byl upraven řadící automat a snížen počet západek v převodové skříni ze tří na dvě. Bylo vyrobeno 50 kusů jako ověřovací či nultá série. Jejím charakteristickým znakem byla nálepka s nápisem Pionýr 50, znakem Považských strojíren a dalším nápisem Made in Czechoslovakia, umístěná oboustranně na bocích palivové nádrže.

Prototyp Jawa 50 typ 359 Pionýr s pomocnými šlapadly
 

 

Započetí výroby Jawy 50 typu 550 Pionýr

Jawa 50 typ 550 Pionýr

Po ukončení ověřovacích zkoušek nulté série bylo rozhodnuto o několika konstrukčních změnách. K nim patřila i změna technologie výroby bloku a skříně motoru. První motory měly hliníkové bloky a skříň litou ještě do písku, poté byla tato technologie nahrazena tlakovými formami. K dalším konstrukčním úpravám provedeným vývojovým kolektivem, ve srovnání s typem 359, patřilo vedle zrušení pedálového převodu a jeho nahrazením nožním startérem zesílení zavěšení zadního blatníku nebo úprava předního světlometu zabudováním dálkového světla. Konstrukční změny se dotkly i karburátoru. Ten byl původně bez proplavování, později byl vybaven pumpičkou obohacování palivové směsi. Změněna byla i poloha jeho osazení, když byl z pravé strany stroje přesazen na levou. Na zadním blatníku vystřídala jedno odrazové sklíčko svítilna s osvětlením evidenční značky. Ještě později došlo k přepracovávání nevyhovujícího vypínání spojky za jinou konstrukci.

V prvních měsících výroby bylo vyčítáno motocyklu mnoho nedostatků způsobených velice rychlým zavedením výroby. Během prvního roku výroby bylo vylepšeno mnoho věcí, například páka zadní brzdy byla zesílena prolisovaným žebrem, řadící páka byla zdokonalena, řadící automat byl vylepšen, aby snesl i nešetrné zacházení a plechy pod sedlem byly lépe tvarovány a zesíleny výztužnými rýhami. Celkem bylo provedeno asi 50 změn, znamenajících zdokonalení výrobku. Sympatické bylo řešení ředitele Beňačka provést likvidaci všech závad a nedostatků na již dodaných strojích v rámci garančních oprav.

 

 

Technický popis

Motocykl byl vybaven maloobjemovým motorem (Ø 38 x 44 mm), ležatým dvoudobým vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 49,8 cm3 a elektrickou energii vyrábělo setrvačníkové magneto PAL.

Karburátor Jikov 2912 (pozn. poslední dvojčíslí označovalo průřez karburátoru – difuzor) byly použity dva typy šoupátkových jehel, a to ostré a tupé, a byla montována tryska s kalibrovaným otvorem 52. Tím byl zaručen správný směšovací poměr vzduchu a paliva dodávaného do motoru Továrnou nastavený karburátor byl kompromisem vyhovujícím nejširšímu okruhu spotřebitelů. Byl nastavený hlavně s ohledem na nízkou spotřebu a největší užitkovost. Pro ty jezdce, kteří rádi jezdili „na plný“ plyn se doporučovaly trysky v hodnotě 55 až 60. Přitom výrobce karburátoru dal do prodeje sadu trysek o velikosti 50 (52), 55, 58 a 50. Výměna trysek byla velice jednoduchá. Větší trysky zlepšily přechody a pružnost motocyklu, ovšem za cenu mírného výšení spotřeby paliva. Snaha o další navyšování výkonu nakonec vedla k vývoji dalšího typu karburátoru. S typovým označením 2914 HZ byl montován od 1. 1. 1958.

Elektrická houkačka, která se dodatečně montovala pod přední světlomet, byla napájena ze dvou plochých suchých článků 4,5 V značky Bateria 310, zapojenými za sebou.

Spojka byla jednolamelová s korkovým obložením v olejové lázni. Spojkový kotouč s korkovými vložkami byl řešen jako jeden celek s hnaným kolem primárního převodu a byl sevřen tlakem pružin mezi dva kotouče spojené s hlavní hřídelí převodovky.

Převodovka byla třístupňová, s postupným řazením – první rychlost dolů, druhá a třetí nahoru, a neutrálem mezi každým rychlostním stupněm. Příčinou vypadávání prvního rychlostního stupně bylo především špatné zacházení. Problémy s častějším vypadávání druhého a třetího rychlostního stupně byly vyřešeny úpravou kulisy zasouvání v řadícím automatu.

Zajímavým konstrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto konstrukčního řešení se o mnoho let později ujala japonská Yamaha).

Ukázalo se, že i tak běžnou manipulaci, jakou bylo postavení motocyklu na stojánek, bylo možné vylepšit. Za sedadlem nad blatníkem chyběl chyták, a tak si majitelé často vyráběli dodatečné úchyty. Tento nedostatek ale byl později odstraněn a chyták byl součástí konstrukce nového motocyklu.

Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení "PAŘEZ", a to podle tvaru sedla.

 

 

Prototypy a vzácná provedení typu 550

 

 

Fotka prototypu 550ky s "revmaplechy"

Tuhle fotku jsem našel kdysi hodně dávno an nějakých anglických stránkách, tuším to byly fotky z nějaké dobové výstavy (asi kolem roku 1956). Byl to zřejmě jeden z prvních pokusů oskútrovat pionýra.

Zřejmě první prototyp nebo série Jawy 550 s tzv. revmaplechy

 

 

Prototyp Jawy 550 skútru z roku 1956

Majitelem tohoto unikátu je Pavel Endal. Tato Jawa 550 je z roku 1956, číslo motoru a rámu 34 420. Stroj je renovovaný v roce 2001; vše je původní pouze koženka sedadla by podle majitele a některých dobových fotografií měla být spíše hnědá. Karoserie je, až na nádrž a kryt světlometu, z laminátu. Podle všeho ještě chybí kryt pod nádrží (schovával indukční cívku). Pod sedadlem má už dvě pružiny, jako typ 555. Vznikl v Praze na Pankráci a bylo ho vyrobeno 6 kusů (Podle jiných materiálů až 12. Některé měly mít vyšší obsah motoru).

Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy Prototyp Jawa 550 Pionýr skútr s laminátovou karoserií a tzv. revmaplechy

 

 

 

Jawa 550 se čtyřstupňovou převodovkou

Prototypů Jawa 50 s motorem se 4 stupňovou převodovkou bylo prý vyrobeno asi 1000 (neověřený údaj). Převodovka byla z Čízy 125 nebo 175. Nedělaly to Považské strojárne, ale nějaká menší firma. Po nějaké době byla výroba zrušena.

Prototyp Jawa 550 Pionýr s čtyřstupňovou převodovkou

 

 

 

Jawy 550 s tachometrem

To, že Jawy 50 typ 550 nebyly standardně vybavované tachometry ví každý, koho historie "pionýrů" zajímá. Přesto se občas objeví stroje, které mají namontované tachometry v kapotáži světlometu. Jednalo se především o stroje na export a nebo testovací série určené pro domácí trh.

Náhon tachometru je vyveden od předního kola a je namontován v kapotáži světlometu. Tachometry nebyly stejné s později montovanými standardně na typy 555.

Jawa 50 typ 550 Pionýr s tachometrem, určená pro vývoz Jawa 50 typ 550 Pionýr s tachometrem, určená pro vývoz Jawa 50 typ 550 Pionýr s tachometrem, určená pro vývoz

Všimněte si kratšího středu předního kola, který vytváří prostor pro mechanismus pohonu tachometru.

Tachometr Tiago u Jawy 550 Pionýr

Kulatý tachometr z exportní verze (Portugalsko) JAWA typ 550 z roku 1957.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář