Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jawa 23 Mustang Technické Údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 30 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1975 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14-8R
Předstih zážehu 1,2 - 1,5
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod - poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod - řetěz válečkový řetěz (ČZ - Favorit 3/8" x 3/8" - 44 článků)
Sekundární převod - poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod - řetěz válečkový řetěz (12,7 x 5,2 - 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,94 (24/14x24/14)
2. převod 1 : 1,716 (24/14x18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 8l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" - 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" - 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50 x 16"
Pneumatika zadní 2,75 x 16"
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 3,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Výroba: 1969 - 1982

 

Jawa 50 typ 23 Mustang


Jawa 50 typ 23 Mustang Jawa 50 typ 23 Mustang v novějším provedení

Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný."

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.

 

Italská verze

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 20 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.

Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23 Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23
 

Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann

První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.


Jawa 23 A Mustang z roku 1968 určená pro vývoz Vývozová Jawa 50 typ 23 Mustang určená pro síť Neckermann (NSR)
 

První verze pro československý trh (1969)

3. mutace Mustanga, nejspíš první pro domácí trh. Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2x 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší...

 

Změny prováděné po roce 1975

4. mutace Mustanga Přestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.

 

Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)

5. a zároveň poslední mutace Mustanga. Liší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze - pneu vepředu 2,50 x 16 vzadu 2,75 x 16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.

 

Vývozní provedení

 

Exportní provedení - Golden Sport

Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.Jawa 50 typ 23 Mustang





Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný."

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.


Italská verze
Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 20 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.



Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann
První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.




Rozsáhlý článek o této mutaci je zde.


První verze pro československý trh (1969)
Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2x 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší...




Změny prováděné po roce 1975
Přestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.



Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)
Liší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze - pneu vepředu 2,50 x 16 vzadu 2,75 x 16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.



Vývozní provedení

Exportní provedení - Golden Sport


Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.
Jawa 50 typ 23 Mustang





Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný."

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.


Italská verze
Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 20 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.



Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann
První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.




Rozsáhlý článek o této mutaci je zde.


První verze pro československý trh (1969)
Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2x 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší...




Změny prováděné po roce 1975
Přestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.



Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)
Liší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze - pneu vepředu 2,50 x 16 vzadu 2,75 x 16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.



Vývozní provedení

Exportní provedení - Golden Sport


Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.
Jawa 50 typ 23 Mustang





Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný."

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.


Italská verze
Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 20 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.



Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann
První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.




Rozsáhlý článek o této mutaci je zde.


První verze pro československý trh (1969)
Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2x 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší...




Změny prováděné po roce 1975
Přestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.



Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)
Liší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze - pneu vepředu 2,50 x 16 vzadu 2,75 x 16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.



Vývozní provedení

Exportní provedení - Golden Sport


Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.
Jawa 50 typ 23 Mustang Jawa 50 typ 23 Mustang v novějším provedení

 

Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný."

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.

 

Italská verze

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 20 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.

Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23 Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23
 

Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann

První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.

 

Jawa 23 A Mustang z roku 1968 určená pro vývoz Vývozová Jawa 50 typ 23 Mustang určená pro síť Neckermann (NSR)

Rozsáhlý článek o této mutaci je zde.

 

První verze pro československý trh (1969)

3. mutace Mustanga, nejspíš první pro domácí trh. Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2x 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší...

 

Změny prováděné po roce 1975

4. mutace Mustanga Přestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.

 

Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)

5. a zároveň poslední mutace Mustanga. Liší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze - pneu vepředu 2,50 x 16 vzadu 2,75 x 16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.

 

Vývozní provedení

 

Exportní provedení - Golden Sport

Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář